fbpx
Czytasz
Jak działa TikTok, po co Ci on i jak z niego korzystać do promocji marki.

Jak działa TikTok, po co Ci on i jak z niego korzystać do promocji marki.

CO to TikTok

TikTok nie jest (tylko) dla młodych! Minęły dwa lata od publikacji mojego pierwszego artykułu o Tiktoku i wciąż sporo znajomych pyta: naucz mnie Tiktoka, co to w ogóle jest?

A jak już im go objaśniam, pokazując parę filmów o montażu kostek do kibla, challendżach i duetach to nie mogą uwierzyć – jak można oglądać takie coś (i tu pada parę epitetów).

Jeśli i Ty nie wiesz co to TikTok, a chciałbyś dowiedzieć, czy jest potrzebny Twojej firmie i marce – zachęcam do przeczytania tego tekstu. W tym artykule powiem Ci też czym jest dla mnie TikTok i po co go świadomie używam. 

W tym artykule dowiesz się:

  • Jak działa TikTok?
  • Po co firmie i marce TikTok?
  • Jak z niego korzystać do promocji marki

Czym jest TikTok?

TikTok to aplikacja na komórkę, w której się ogląda i tworzy krótkie – kilkusekundowe filmy wideo. Do nagranego filmiku dodaje się muzykę, filtry, hashtagi i publikuje. Bardzo szybko, bardzo łatwo.

TikTok jest ogólnoświatowy, to znaczy, że lajkować i komentować Twoje filmy mogą osoby nie z tylko z Twojej sieci ale z całego świata. Wcale nie musisz regularnie publikować treści, by go używać. Możesz tylko konsumować wideo, a algorytm dopasuje treści tak, że otrzymasz głównie to, co Ci się faktycznie podoba i Cię interesuje.

Kilka danych. TikTok to:

  • najczęściej pobierana aplikacja na świecie (dane z X 2020, źródło: Sensor Tower)
  • najbardziej dochodowa aplikacja niezwiązana z grami na świecie (dane z I 2021, źródło: Sensor Tower), wyprzedził Youtube!
  • jest dostępny w ponad 150 krajach (luty 2021, źródło: wallaroomedia.com)

5 powodów – po co Twojej marce TikTok

  • Świadomość i dotarcie
    Marki powinny dbać o bycie w świadomości swoich konsumentów, nie można tego zrobić inaczej niż przez kontakt z nimi. Twoi użytkownicy mają do 40 lat – rozważ wykorzystanie TikToka. Dlaczego? To nieprawda, że TikTok jest dla młodych – coraz więcej starszych ludzi z niego korzysta. Odsetek użytkowników TikTok z USA według wieku: 10-19 – 32,5%, 20-29 – 29,5%, 30-39 – 16,4%, 40-49 – 13,9%, 50+ – 7,1% (luty 2021, źródło: wallaroomedia.com).
    Jak to zrobić?
    – publikujesz regularnie treści
    – docierasz do fanów z fajnymi emocjami, z którymi jest kojarzona Twoja marka
    Na TikToku nie musisz mieć profilu, żeby służył Twojej marce!
    Jeśli masz dobry produkt, i tak docierasz do ludzi, którzy go używają (np. używają Twojego produktu na TikToku i pokazują jej atrybuty ważne dla marki – np. jedząc Twój produkt, jeżdżąc Twoim autem. Odkąd używam TikToka słyszę odgłos BMW z TikToka i z tym mi się kojarzy). Oczywiście, jeśli marka ma konto – może dogrywać do nich duety i mieć z fanami relacje.

Poniżej przykład bardzo fajnej i mądrej trenerki z TikToka:

Źródło: TikTok
  • Młode pokolenia klientów
    Marki potrzebują młodych pokoleń. To one (kiedyś) będą kupować produkty za własne pieniądze, a dziś mają duży wpływ na rodziców i ich decyzje. To dlatego marki muszą być tam, gdzie ich odbiorcy.
    To młodzi są jedną z najważniejszych grup każdej marki (nawet jeśli jej produkty są dla starszych ludzi – młodzi kiedyś będą starsi). To młodzi są zazwyczaj „early adopters” – wczesnymi użytkownikami, chętnie testującymi produkty (dla starszych to testowanie jest częściej ryzykowne).
    A jeśli na TikToku coś jest modne wśród młodnych ludzi to bardzo szybko się rozprzestrzenia – zasięgi i grupa odbiorców wzrasta bardzo szybko. Marka/produkt może szybko zyskać status kultowego (i równie szybko z niej spaść). Dodatkowo, jeśli coś się przyjmie u młodych – jest spora szansa, że starsi też pójdą za nimi (kryzys wieku średniego i te sprawy…).

Jeśli marki chcą wpływać na umysły klientów mainstreamowych, muszą na samym początku przekonać do siebie młodych.

Phlip Kotler „Marketing 4.0”
  • Zaangażowanie fanów – pozwól im działać marketerze!
    Marki mogą zlecać tworzenie kontentu na TikTok młodym ludziom i angażować ich w działania. W przypadku starszych marketerów to szczególnie ważne, by dać TikTokerom możliwie jak największą swobodę w pomysłach i kreowaniu treści. Ograniczając się tylko o dbanie o DNA marki i brak negatywnych (niezgodnych z prawem i dobrym obyczajem oraz filozofią marki) konotacji.
  • Dobre emocje
    Twoja marka (firma) to koncept, który jest w głowie klientów. Proces „zapisu marki” w głowie klienta to tak zwana „konceptualizacja” – każdy nowy produkt i marka zapisuje się na twardym dysku w naszej głowie poprzez połączenia z innymi pojęciami. W umyśle tworzy się wtedy tak zwane „brand memory„. Późniejsze kontakty z marką dodają do brand memory nowych wrażeń, wspomnień, połączeń*. Dlatego jako marketer lub właściciel firmy musisz robić wszystko, by Twoja marka kojarzyła się z określonymi emocjami, obrazami, wartościami.
    TikTok to doskonałe miejsce do łączenia Twojej marki z dobrymi, fajnymi emocjami, bo oglądając TikToka nie jesteśmy w stanie czujnego wyszukiwania – ale czekamy na fun, strzały dopaminy i przyjemność. Marki powinny więc dbać o to, by być kojarzonymi z określonymi pojęciami, emocjami – na TikToku możesz łatwo publikować fajne treści, rozbawiać, rozśmieszać, a nawet uczyć. Możemy tworzyć nowe wrażenia i łączyć markę z konkretnymi emocjami.
  • Koszty i nowe rynki
    Dobrze prowadzony TikTok wcale nie musi być drogi. Nie potrzebujesz do tego drogich kamer i mikrofonów. Nie musisz robić tutaj długofalowych strategii i planów – najpierw przetestuj kanał i sprawdź, czy działa. Do tego TikTok jest świetnym narzędziem na prezentację produktu i wyjście na rynki zagraniczne. Jest ogólnoświatowy – można w prosty sposób zebrać tam insighty z całego świata.

4 przykłady – co możńa robić na TikToku?

  • Publikacje treści – filmiki wideo z filtrami o produktach i promocjach (nawet jeśli są to pomijane filmy – budują świadomość) – najlepiej, gdyby były to treści z określonym # i challengem – przykład: taniasobotachallenge Lidla – wyzwanie, w którym publikuje się filmy z muzyką z reklamy:

Źródło: TikTok
  • Treści od TikTokerów – zaangażuj TikTokerów do tworzenia kontentu – to nie musi być drogie – przykład AIRO Centrum Aktywnej Rozrywki prowadzony przez Sebastiana Kowalczyka:
Źródło: TikTok
  • Bohater marki – jeśli masz sklep produkujący odzież dla zwierząt – możesz wykorzystać psa jako bohatera marki – jest wiele ciekawych zwierząt, które można do tego użyć, ja osobiście uwielbiam ten profil:

Źródło: TikTok
  • Duety
    Podczas premiery filmu Pikachu przeprowadziliśmy dla Multikina kampanię, w której można było nagrać duet do tańca Pokemona i wygrać bilety do kina:
    więcej o tym projekcie
Źródło: TikTok

Coraz więcej znanych osób lubi duety – tutaj kilka przykładów Gordona Ramseya.

Źródło: TikTok
Źródło: TikTok

Duety są też fajną formą do nauki zdrowych zachowań np. ćwiczeń.

Źródło: TikTok

Tutaj kilka przykładów reklam – na TikToka:

Źródło: TikTok
Źródło: TikTok

TikTok – jak zacząć?

  1. Zainstaluj sobie TikToka, pooglądaj przez 5 minut dziennie przez tydzień – nie zniechęcaj sie od razu
  2. Zobacz, co robi Twoja konkurencja
  3. Zobacz jakie są aktualne trendy, challenge, #, popularne muzyki
  4. Zastanów się, czy Twoi klienci są na TikToku (ile mają lat, czym się interesują)
  5. Wypisz, jaką wartość możesz im dać, w czym możesz im pomóc (uwaga – tutaj nie chodzi o duże rzeczy, już samo poprawienie humoru jest ok)
  6. Zastanów się jakie masz zasoby – na ile materiałów masz czas – nie potrzebujesz tutaj drogich kamer, wystarczy komórka, jeśli nie masz pomysłu – rób duety (np. producent drapaków dla kotów może dokręcać fajne duety do filmów z kotami)
  7. Zrób plan na 1 miesiąc, w którym wypiszesz: cel materiału, pomysł
  8. Zacznij działać. Po prostu. TikTok jest prosty
  9. Testuj – jeśli nie wypali za pierwszym razem – spróbuj ponownie i tak do skutku

Dlaczego ja lubię Tiktoka?

  1. Świadomie podnosi mi humor.
    Kiedy mam gorszy humor – włączam TikToka i po 20 minutach jestem jak nowonarodzona. Czemu? TikTok działa lepiej niż antydepresant – przekierowuje Ci mózg na szybkie oczekiwanie nagrody i spełnienie. Zważywszy, że w minutę możesz przewinąć ok. 20 3-sekundowych filmików – Twój mózg przechodzi 20 razy cykl – dopaminowy i otrzymuje nagrodę. TikTok działa w pętli: oczekiwanie na COŚ – ciekawego, śmiesznego – NATYCHMIASTOWA nagroda, jeśli jej nie ma – żaden problem – przewijasz dalej, nic nie tracisz. To mocno uzależnia i buduje niespotykanie silną pętlę nawyku. Dobrze, jeśli o tym wiesz i używasz go wtedy, kiedy potrzebujesz, a nie kiedy musisz.
  2. Świadomie nakładam sobie na głowę „tubę”, która zawęża mi świat do treści, które mnie interesują. Nie ma jednego TikToka – genialność tej aplikacji polega na tym, że prezentuje Ci te treści, które Cię interesują – jeśli oglądasz i klikasz zwierzaki – masz śmieszne filmy ze zwierzakami, jeśli klikasz dietę – z dietą, samochody – masz auta. Im dłużej korzystasz – tym bardziej treść jest dopasowana do tego co lubisz. Dlatego ja mam głównie zwierzaki, mój syn – Minecraft, mój mąż – piłkę nożną. To jest ok – jeśli sam wybierasz świadome zawężenie. I nie do końca ok – jeśli o tym nie wiesz i korzystasz biernie.
  3. Oszczędza czas. Kiedyś lubiłam oglądać filmy, potem seriale, teraz TikToka – niestety świat działa w kierunku rozproszenia uwagi i coraz trudniej mi się skupić. W tym sensie TikTok jest perfekcyjną odpowiedzią na brak czasu i nieumiejętność skupienia – 3 sekundowy film możesz oglądać gdziekolwiek i kiedykolwiek. Dodatkowo dopasowany algorytm pozwoli Ci ominąć tematy, których serio nie lubisz (nie masz możliwości zrobić tego oglądając TV).
  4. Z drugiej strony na TikToku jest wiele fajnych, ciekawych i edukacyjnych treści i porad, które pozwalają się uczyć – jeśli się je znajdzie i chce się uczyć. Przykłady? proszę:
Źródło: TikTok
Źródło: TikTok
Źródło: TikTok

Dlaczego ograniczam czas na TikToku swojemu dziecku?

1. Zmiany w zachowaniu

Zaobserwowałam, że długie oglądanie TikToka zmienia humor (nerwowość, czujność) i powoduje u mnie brak możliwości skupienia. Dlatego bardzo ograniczam czas z tym medium mojemu dziecku. 

2. Nieodpowiednie treści 

Niestety widzę też, że pojawiają się tam nieodpowiednie dla dzieci treści np. niezbyt mądre pomysły. Oto przykład:

Źródło: TikTok

Więc (muszę) oglądać filmiki z synem, co ogólnie jest dość fajnym sposobem na spędzanie czasu razem. 

Nie jestem zdania, że należy TikToka dziecku zakazać, bo TikTok funkcjonuje w społeczeństwie już powszechnie. Nie raz spotkałam się z nuceniem piosenek z challenge’y wśród kolegów mojego syna. To jest ciekawe medium i warto być tam ze swoim dzieckim i interesować się jego światem.

Oto kilka przykładów Tiktoków, które robią mama i syn:

Źródło: TikTok
Źródło: TikTok
Źródło: TikTok

Więcej przykładów?
Zobacz mój artykuł na Marketing przy Kawie


Chcesz więcej takich artykułów?
Zapisz się na newsletter

O autorzeJoanna Burdek BU

Jestem strategiem marki i doradcą marketingowym. Ukończyłam warszawską, podyplomową szkołę Strategii Marki SAR. Prowadzę agencję marketingu Brand Useful. Na co dzień tworzę strategie, treści, doradzam, pomagam wyznaczać cele marketingowe i prowadzę szkolenia z marketingu, komunikacji (strategie, tworzenie briefów, ambienty, teksty). Jestem autorką publikacji o tematyce marketingowej, w tym pierwszego w Polsce e-booka z nową typologią ambientów. Moje artykuły na temat komunikacji ukazywały się w największych portalach i czasopismach branżowych.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w temacie strategii / marketingu produktów lub usług / realizacji celu reklamowego – napisz. Mój e-mail: joanna.burdek@branduseful.pl

O agencji Brand Useful:

Jesteśmy agencją doradztwa marketingowego. Pomagamy w komunikacji firmom, markom, osobom. Nasze strategie są użyteczne i pomagają w prowadzeniu skutecznych działań marketingowych. Jeśli szukasz pomocy w promocji swojego produktu, chcesz skuteczniej działać na rynku – zaproponujemy Ci takie sposoby promocji marki, które pomogą skutecznie zrealizować cele sprzedażowe i marketingowe. Mamy własny model tworzenia strategii: www.branduseful.pl

* Źródło:

Neuromarketing for dummies, Stephen J. Genco, Peter Steidl, Andrew P. Pohlmann

© 2020 BRANDBU - JOANNA BURDEK. ALL RIGHTS RESERVED.