fbpx
Czytasz
Promocja z nagrodami BLIK – jak prawidłowo przygotować i przeprowadzić?

Promocja z nagrodami BLIK – jak prawidłowo przygotować i przeprowadzić?

Coraz większa konkurencja oraz bardziej świadomi konsumenci. Jak zachęcić ich do wyboru właśnie Twojego produktu z gąszczu podobnych do siebie ofert?

Możesz oczywiście zorganizować promocję. Ale dziś na rynku mamy ich wiele, a konsumenci nie lubią się męczyć. Najlepiej, gdyby mogli dostać dobrą nagrodę od razu. Warto więc szukać nowych rozwiązań, wciąż lepszych, niż powszechnie stosowane. 

Wśród dostępnych mechanizmów, warto zwrócić uwagę na zyskujące coraz większą popularność konkursy z wykorzystaniem płatności BLIKiem. Tak też zrobiliśmy. Poniżej nasze spostrzeżenia i uwagi. 

Przewagi BLIK 

Podstawową zaletą BLIK jest jego uniwersalność i niskie koszty obsługi czeków. 

Są NATYCHMIASTOWE

Od razu po otrzymaniu kodu BLIK, klient może zrealizować płatność prawie w każdym bankomacie. Nie musi czekać na nagrodę wysyłaną pocztą. Cały proces – od rejestracji przez weryfikację, do wypłaty może zrealizować już w 24 godziny.

Są EKONOMICZNE

Kod BLIK, podobnie jak karty podarunkowe do e-sklepów, nie jest wysyłany kurierem. To sprawia, że część środków na wysyłkę można przeznaczyć na dodatkowe nagrody. Pamiętajmy jednak, że w przypadku BLIK pobierana jest opłata za rejestrację czeków.

Są ELASTYCZNE

W przeciwieństwie do kart podarunkowych, klient może wykorzystać wygraną gotówkę na co tylko chce (a nie np. tylko na elektronikę czy perfumy). Nie wszystkie nagrody są preferowane przez każdego uczestnika konkursu, a w przypadku czeku BLIK – konsument sam może kupić swoją nagrodę.

Są EKO!

W przeciwieństwie do plastikowych kart przedpłaconych nie musimy produkować fizycznych przedmiotów, które potem zasilą nasze wysypiska (ani kopert i opakowań od kuriera – bo nie ma tu wysyłki).

Konkurs BLIK – Jak zacząć?

Poza rodzajem nagród, organizacja konkursu z BLIKiem przypomina normalną promocję. Zatem należy zacząć  przede wszystkim od strategii i mechanizmu.

Nie dla wszystkich produktów sprawdzi się nagroda w postaci czeku BLIK. 

Najpierw należy zastanowić się, jaka kwota przekona klienta do skorzystania z promocji. 

Kiedy BLIK – nagrody drobne

W przypadku produktów o drobnej wartości dużo lepsze mogą okazać się inne mechnizmy, np. buy one get one for free lub zniżka 50% na drugi produkt. Nie każdą kwotę da się też zrealizować w bankomacie, który wypłaca zazwyczaj od 20 zł wzwyż – co już eliminuje zwroty poniżej tej kwoty. Inna sprawa, że zwrot do 20 złotych niekoniecznie będzie wystarczającą zachętą do wzięcia udziału w promocji, a koszt obsługi drobnych BLIKów może nie okazać się opłacalny.

Kiedy BLIK – dobra luksuowe

Z kolei dla nagród wysokowartościowych, zwrot gotówki niekoniecznie jest dobrym triggerem zakupu, a nawet może zostać źle odebrany przez klientów dóbr luksusowych. Dodatkowo operatorzy bankowi przewidują górne, dzienne limity wypłat czeków BLIK.

Pracując nad mechanizmem, należy przemyśleć podstawowe kwestie:

BLIK checklista:

  • forma: jaka jest forma prawna konkursu (konkurs kreatywny, loteria, instant win etc.). Każda z nich wymaga innych formalności oraz ma różny próg zwolnienia od podatku
  • uczestnicy: kto może brać udział w konkursie (osoba fizyczna vs. firma – tu mamy znowu inne zasady rozliczeń)
  • produkt: ile i jakiego produktu trzeba kupić, by wziąć udział promocji, czy i w jakiej ilości jest on dostępny w sklepach/na magazynie
  • sposób rejestracji – przez www/messenger/wiadomość
  • czas: ile ma trwać promocja, czy okres zgłoszeń jest tożsamy z okresem zakupu produktów oraz
  • redempcja: ile zgłoszeń możemy mieć w stosunku do dostępnego produktu, czy przywidujemy limit czeków – nagrody powinny być dostępne przez okres promocji.

Wszystko jak w normalnej promocji, a co gdy używamy BLIK? 

Po ustaleniu powyższych pozycji, należy stworzyć Regulamin oraz zadbać o Umowy z dostarczycielem systemu do obsługi BLIK, jeśli robimy to samemu lub z pośrednikiem, który obsługuje promocje BLIK. 

Strona www

Kolejnym krokiem jest stworzenie odpowiedniej komunikacji 

  • na tyle interesującej, by zwracała uwagę, 
  • na tyle czytelnej, by klient ją zrozumiał, 
  • na tyle bezpiecznej, by nie wprowadzała uczestników w błąd (problem ten pojawia się szczególnie na małych formatach banerowych).

Komunikacja będzie potrzebna w stworzeniu Landing Page promocji.

Tworząc stronę, pamiętaj:

  • funkcjonalnie zaprojektować formularz (należy zadbać o odpowiednie walidacje),
  • strona musi dobrze wyświetlać się nie tylko na desktopie, ale przede wszystkim na urządzeniach mobilnych,
  • panel administracyjny ma umożliwiać łatwy eksport danych (będą Ci potrzebne do planowania kolejnych promocji),
  • zaprojektować system i proces zbierania zgłoszeń np. wgrywanie paragonów (zaleca się ich weryfikację na podstawie potwierdzenia zakupu),
  • mieć wszystkie zgody wymagane przez RODO – to bardzo ważne, za ich brak możesz zapłacić wysokie kary,
  • mieć regulamin cookies (o ile takie zbieracie),
  • zaplanować i zaprojektować odpowiedni system powiadomień (np. mail) po rejestracji na stronie / po wygranej i o otrzymaniu kodu.

Oczywiście sama promocja to nie wszystko. Trzeba też pomyśleć o zatowarowaniu i reklamie. 

Jeśli to produkt „półkowy” czy na pewno będzie w sklepie i jaka komunikacja ma mu towarzyszyć – dobrze by promocja była widziana na produkcie lub/i półce. 

Jaka/gdzie ma być reklama i kiedy ma się wyświetlać (powinna się  wyświetlać gdy są dostępne kody blik, a po ich wyczerpaniu zniknąć).

Wystartowaliśmy. Co dalej?

Uruchomienie promocji to dopiero początek zabawy.

Konkursy z BLIKiem w tle wymagają szybkiej weryfikacji zgłoszeń (klienci nie lubią czekać). Zdarzają się tacy niecierpliwcy, którzy będą zgłaszać kody wielokrotnie lub atakować infolinię po 5 minutach. Ważna jest też instrukcja obsługi wydawanych czeków oraz infolinia, nastawiona na miłą pomoc klientom.

Najczęściej popełniane błędy – unikaj ich!

  • Pracując z BLIKIEM warto jednak unikać najczęściej popełnianych błędów:
  • Jasna instrukcja – nie wszyscy klienci potrafią wypłacać czeki BLIK
  • Różnice w wypłacie w poszczególnych sieciach bankomatów
  • Kompetentna i dostępna obsługa klienta
  • Szybka weryfikacja zgłoszeń
  • Dostęp do informacji o pozostałych nagrodach
  • Ograniczenie liczby nagród – stosownie do budżetu
  • Kwota nagrody musi dać się wypłacić w banknotach wielokrotność 20zł, a najlepiej 50zł (dla większości bankomatów to kwota minimalna)
  • Firmy – ich udział w promocji wymagać będzie od Ciebie więcej pracy i rozliczeń bo obowiązują nieco inne uregulowania formalne. 

Podsumowując – organizacja konkursów z BLIKIEM jest bardzo dobrą formą promocji. Nagrody wydawane są niemal natychmiast, a klient może wypłacić środki i wydać na co tylko chce. 

Taką promocję zorganizowaliśmy dla marki Uniroyal w 2020 roku. Więcej o naszej promocji

Szukasz partnera do organizacji promocji? Napisz

© 2020 BRANDBU - JOANNA BURDEK. ALL RIGHTS RESERVED.