fbpx
Czytasz
Zwiraluj swoje teksty!

Zwiraluj swoje teksty!

Czy wiesz, że myszy mają łaskotki? To jedna z ciekawostek Snapple, które są genialnym przykładem viralowych treści.

O tej i innych akcjach możesz przeczytać w tym artykule i w najnowszej książce „Efekt viralowy”.

Odkryj, jak tworzyć treści, które będą się rozprzestrzeniać wirusowo w internecie. Poznaj sposoby, by ludzie za darmo mówili o Twojej firmie i produkcie.

„Viralowe treści” Jonah Bergera

Po co Ci ten artykuł? Dowiesz się:

  • Jak pisać o firmie lub produkcie, by ludzie chcieli to udostępniać?
  • Skąd to się bierze, że jedne treści są atrakcyjne a inne nizebyt…

Tworzysz teksty na Facebook, stronę www. Nagrywasz filmy na Youtube.

Od tego, czy będą udostępniane, szerowane, lajkowane – zależy Twoja popularność i sprzedaż. Jeśli masz problem, że Twój produkt, firma nie są zbytnio lajkowanie i nie rozmawia się o nich – polecam Ci książkę „Efekt viralowy”.

Jonah Berger pokazuje w niej, jak tworzyć treści, które mają szansę stać się wiralem. Oto krótka recenzja i wskazówki z ksiązki.

Po co dbać o wirusowość treści?

Wirusowe treści to takie teksty, filmy i obrazy, które ludzie przesyłają sobie nawzajem. Gdy ktoś udostępnia Twoje treści, to widzą to inni – jego znajomi. ZA DARMO. Często wysyła się ciekawe treści swoim przyjaciołom. A potem o nich rozmawia – na przykład na Messengerze. Zatem jeśli robisz takie teksty i posty, które ludzie sobie przesyłają – to dla Ciebie bezpłatna reklama. 

Czemu się udostępnia treści?

Powód 1: Pomyśl, kiedy ostatnio rozmawiałeś o jakiejś marce lub firmie?

Ludzie wymieniają się ze sobą 16 tysiącami słów dziennie, a w każdej godzinie odbywa się ponad 100 milionów rozmów, których tematem są marki.

Powód 2: Czy kupiłeś kiedykolwiek polecony produkt lub skorzystałeś z usług firmy, którą polecił Ci znajomy?

Marketing szeptamy ma decydujący wpływ na 20 do 50 procent decyzji o zakupie danego towaru czy usługi

Powód 3: Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na powyższe pytania to zapewne wiesz, że marketing szeptany jest co najmniej 10 razy skuteczniejszy niż zwykła reklama. A zastanawiałeś się: czemu?

  • znajomi są z nami szczerzy, a reklamy nie są wiarygodne 
  • znajomi polecają nam rzeczy, które wg nich mogą być dla nas użyteczne

Jak zrobić zaraźliwe treści?

Czyli w skrócie: bardziej wirusowe treści to większa szansa na sprzedaż i większy zysk.

Teraz tylko: jak to zrobić? Książka Jonah Bergera udowadnia, że: „Wirusy nie powstają same, wirusy się tworzy”. Jak?

Oto pierwsza zasada zaraźliwości, która sprawi, że Twoje treści staną się popularne w internecie.

Znasz termin: Waluta społeczna?

Jeśli nie to Ci wyjaśnię: waluta społeczna to taka waluta od lubienia. Im więcej jej masz i rozdajesz, tym bardziej Cię lubią. A każdy chce, żeby go lubiano. To mamy w naturze. Więc – im jesteś ciekawszy i im więcej fajnych, przydatnych historii opowiadasz znajomym – tym bardziej możesz być interesujący. I takie informacje to właśnie waluta społeczna. 

W taki sam sposób jak pieniądze służą ludziom do kupowania towarów czy usług, waluta społeczna służy do wywierania korzystnego wrażenia na rodzinie, przyjaciołach i kolegach z pracy.

Przykład waluty społecznej

Ty – jako właściciel firmy – powinieneś taką walutę tworzyć. Jak? W postaci materiałów i treści, które Twoi klienci będą sobie przesyłać, udostępniać, mówić o nich. Co ważne – niekoniecznie muszą być to ciekawostki ściśle związane z Twoją marką.

Berger w książce pokazuje fajny przykład firmy Snapple, która w kampanii „Real Fact” pod nakrętkami napojów umieszczała ciekawe i w większości nieznane dane. Te same ciekawostki można znaleźć, wylosować i łatwo udostępnić na ich stronie www.



Nakrętki są tak popularne, że są nawet filmiki, podważające prawdziwość ciekawostek Snapple:

Źródło: Youtube.com.

Praktyczna rada 1:

Wymyślając takie działanie – pamiętaj, by te ciekawostki były związane nierozłącznie z produktem, by można było Twój produkt wpleść w rozmowę, np.: Słuchaj, wiesz, co przeczytałem dziś pod nakrętką Snapple? Bo im więcej osób będzie przekazywać sobie wiadomość „pocztą pantoflową” tym więcej szczegółów z każdym kolejnym przekazaniem zostanie pominięte – ważne, by nie pominęli informacji o Twojej firmie.


Praktyczna rada 2:

Zastanów się, co możesz zamieścić na opakowaniu Twojego produktu – jeśli wysyłasz go w opakowaniu, lub co zamieścić w treściach maila do klientów, by zatankować ich walutę społeczną. Mogą to być przydatne, niespotykane informacje, ciekawostki, motta. Ludzie bardzo chętnie udostępniają sobie posty motywacyjne.


Jakie rzeczy chętnie rozpowiadamy?

  • Sekrety – im większą coś jest tajemnicą – tym chętniej
  • Ciekawe, niezwykłe informacje – bo mówienie o nich poprawia nasz wizerunek 
  • Własne doświadczenia – bo mówienie o sobie aktywuje ośrodek przyjemności w mózgu.

Jednym z takich własnych doświadczeń może być wygrana w Twoim konkursie. Berger w „Viralowych treściach” radzi, by skorzystać z rywalizacji, która jest wspaniałym sposobem na przyciągnięcie uwagi.

Dla ludzi, tak jak i dla wielu gatunków zwierząt, istotna jest hierarchia. Ssaki naczelne podkreślają swoją rolę w grupie, podobnie jak psy, które starają się ustalić kto jest osobnikiem alfą. Ludzie nie różnią się od zwierząt pod tym względem. (…) Grywalizacja pomaga w wytwarzaniu waluty społecznej, ponieważ sukces poprawia nasz wizerunek.


Praktyczna rada 3:

Niech udostępnią wyniki: konkurs może być świetnym narzędziem do bezpłatnej reklamy i zwiększania zasięgu. Trzeba tylko pamiętać o tym, żeby pozwolić ludziom pochwalić się wynikami i przy okazji wspomnieć o nas – organizatorze.


Co jeszcze? Edycja limitowana

Ludzie lubią mówić o rzeczach, które są limitowane i niedostępne: To doskonały sposób na zwiększenie szansy na wiralowość – sprawienie wrażenia deficytowości. Czyli, że towar jest ograniczony, seria limitowana. W skrócie – kup teraz, szybko, już, bo inaczej przepadnie.

Ograniczyć możesz też grono klientów – do ekskluzywnego grona. Takie ograniczenia stosują np. Banki (złote, platynowe karty), elitarne kluby. Ale nie tylko. W zwykłych markach, usługach i firmach – za zebranie określonej liczby punktów – możesz otrzymać wyjątkową promocję lub serię produktów tylko dla danych klientów.

„Towar, którego nie można łatwo  kupić, jest wyżej ceniony przez klientów. Dzielenie się wiedzą na jego temat czy obnoszenie z nim jest zatem sposobem na poprawę własnego wizerunku”.


Praktyczna rada 4

  • wymyśl specjalny produkt, który będzie można otrzymać tylko u Ciebie – przykład: tzw. Ukryte bary speakeasy, bary dostępne tylko dla wtajemniczonych. W książce podano fajny przykład nowojorskiego baru: Please don’t tell, do której można wejść przez ukryte drzwi w kształcie budki telefonicznej
  • przekaż informacje, które poprawią wizerunek Twoich klientów, sprawi, że będą uważani za mądrych, ciekawych – dostarczaj ciekawe fakty, inspirujące cytaty, motta, które inni będą mogli udostępniać jak własne
  • zrób treści, które będą wywoływać zdziwienie albo pytania – wtedy Twoi fani mogą zapytać o zdanie inne osoby – pytanie działa w mózgu jak łaskotanie**, ludzie chcą na nie pozyskać odpowiedź
  • Zrób konkurs i pozwól ludziom chwalić się wynikami na swoich social mediach

Zbudowanie waluty społecznej to jeden z 6 sposobów na wiralowość treści. Więcej przeczytasz w książce  „Efekt viralowy” Jonah Bergera i w kolejnych artykułach.


Podobał Ci się ten tekst?

Zapisz się na newsletter, kolejne załadują Ci się na maila. Zero spamu, sam konkret. Jak esencja od herbaty bez cukru.


Źródła:

* „Efekt viralowy” – Jonah Bergera

** Przyczepne historie – więcej o nich tutaj


O autorzeJoanna Burdek BU

Jestem strategiem marki i doradcą marketingowym. Prowadzę agencję marketingu Brand Useful. Na co dzień tworzę strategie, treści, doradzam, pomagam wyznaczać cele marketingowe i prowadzę szkolenia z marketingu, komunikacji (strategie, tworzenie briefów, ambienty, teksty). Jestem autorką publikacji o tematyce marketingowej, w tym pierwszego w Polsce e-booka z nową typologią ambientów. Moje artykuły na temat komunikacji ukazywały się w największych portalach i czasopismach branżowych.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w temacie strategii / marketingu produktów lub usług / realizacji celu reklamowego – napisz. Mój e-mail: joanna.burdek@branduseful.pl

A na koniec przypomnienie – pod koniec maja wychodzi moja książka.

© 2020 BRANDBU - JOANNA BURDEK. ALL RIGHTS RESERVED.